ΕΛΛΑΔΑ

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2012

ΑΚΟΜΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΓΛΥΤΩΣΟΥΜΕ


Μια εντυπωσιακή αποκάλυψη για τον τρόπο που η Ελλάδα θα μπορούσε να διαγράψει τα χρέη της ήρθε στο φως της δημοσιότητας και έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον αυτές τις ημέρες.

Σύμφωνα με μελέτη που υπογράφουν o Μίτου Γκουλάτι, καθηγητής του Πανεπιστημίου Duke των ΗΠΑ και ο Λέο Μπουχάϊτ, νομικός ειδικευμένος σε θέματα αναδιάρθρωσης του κρατικού χρέους, η Ελλάδα από το Μάιο του 2010 θα μπορούσε μονομερώς να επιλέξει σε ποιo ποσοστό θα κουρευθεί το χρέος της, χωρίς να δώσει λογαριασμό σε κανέναν και ειδικότερα να μην υποχρεωθεί να καταληστέψει το λαό.

Στην μελέτη τους, οι δύο επιστήμονες υποστηρίζουν πως η ελληνική Βουλή μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να αλλάξει τους όρους που έχουν εκδοθεί όσα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου υπάγονται στο ελληνικό δίκαιο. Μάλιστα, τονίζουν πως η ελληνική Βουλή μπορεί όποια στιγμή επιθυμεί να μειώσει το επιτόκιο ή ακόμα και να αυξήσει την περίοδο αποπληρωμής των ομολόγων, τα οποία αποτελούσαν το 2010 το 90% του συνολικού χρέους της χώρας.

ΑΠΛΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1603304

How to Restructure Greek Debt


Lee C. Buchheit


Cleary Gottlieb Steen & Hamilton LLP - New York Office

G. Mitu Gulati


Duke University - School of Law


May 7, 2010


Abstract:
Plan A for addressing the Greek debt crisis has taken the form of a €110 billion financial support package for Greece announced by the European Union and the International Monetary Fund on May 2, 2010. A significant part of that €110 billion, if and when it is disbursed, will be used to repay maturing Greek debt obligations, in full and on time. The success of Plan A is not inevitable; among other things, it will require the Greeks to accept - and to stick to - a harsh fiscal adjustment program for several years.

If Plan A does not prosper, what are the alternatives? And how quickly could a Plan B be mobilized and executed?

This paper outlines the elements of one possible Plan B, a restructuring of Greece’s roughly €300 billion of government debt. Prior sovereign debt restructurings provide considerable guidance for how such a restructuring might be shaped. But several key features of the Greek debt stock could make this operation significantly different from any previous sovereign debt workouts.

To be sure, a restructuring of Greek debt will not relieve the country from the painful prospect of significant fiscal adjustment, nor will it displace the need for financial support from the official sector. But it may change how some of those funds are spent (for example, backstopping the domestic banking system as opposed to paying off maturing debt in full).

This paper does not speculate about whether a restructuring of Greek debt will in fact become necessary or politically feasible. It focuses only on the how, not the whether or the when, of such a debt restructuring.

Number of Pages in PDF File: 14

Working Paper Series


0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΙΕΔΩΣΕ ΤΟ

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More