ΕΛΛΑΔΑ

ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΟΙ ΤΑΦΟΙ ΤΗΣ ΡΩΞΑΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ Δ;

Μπροστά σε μια μεγάλη αρχαιολογική ανακάλυψη πιθανόν να βρίσκονται τα συνεργεία της ΚΗ’ Εφορείας Κλασσικών Αρχαιοτήτων Σερρών..... Μετά από έρευνες ετών και αξιοποιώντας την ιστοριογραφία και τις προφορικές παραδόσεις της περιοχής, οι αρχαιολόγοι κατέληξαν σε μία «τούμπα» σε αγροτική περιοχή του Δήμου Αμφίπολης.

ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ

Πολλοί φίλοι και φίλες μου έχουν ζητήσει να γράψω ένα αρθρο με "Οδηγίες Επιβίωσης",γιατί μπορεί σύντομα να αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις που να οφείλονται σε διάφορους λόγους,όπως πτώχευση και στάση πληρωμών,περίεργα και πρωτόγνωρα γεωφυσικά φαινόμενα και εγώ δεν ξέρω τι άλλο.

ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ 16/10/1912

Το έργο της απελευθέρωσης της Κατερίνης ανατέθηκε στην 7η Μεραρχία του Στρατού Θεσσαλονίκης, που είχε διοικητή το Συνταγματάρχη (ΠΒ) Κλεομένη Κλεομένους. Στις.. 15 Οκτωβρίου 1912 εκδόθηκε η Διαταγή των Επιχειρήσεων.

ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

Οι πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος είναι 8. Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης, Δίας, Κρόνος, Ουρανός και Ποσειδώνας. Και έχουνε όλοι αρχαία ελληνικά ονόματα προς τιμήν των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων που θεμελίωσαν την αστρονομία. Ας γνωρίσουμε λοιπόν τα μυθικά πρόσωπα των οποίων τα ονόματα πήραν οι πλανήτες.

Η ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Αν καλούσαμε στις μέρες μας σ’ ένα γεύμα κάποιους αρχαίους Έλληνες όπως τον... Ηρόδοτο, τον Ηρακλή ή τον Αριστοφάνη..

Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου 2009

ΔΑΣΚΑΛΟΙ Η ;


ΕΧΩ ΤΗΝ ΑΜΥΔΡΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΟΤΙ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΚΑΙ ΟΜΙΛΩ ΓΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ 70%.
ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ ΜΟΡΦΩΣΗ(ΑΠΟΡΩ ΠΩΣ ΕΓΙΝΑΝ ΔΑΣΚΑΛΟΙ) ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΛΟΓΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΘΕΛΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ.
ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΕΠΙΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΑΜΕΤΡΗΤΟΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΨΕΥΤΙΚΟΙ.
ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΚΡΥΜΜΕΝΟΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΟΠΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΑΠΥΡΟΒΛΗΤΟ .
ΑΣ ΚΑΝΩ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΗΤΑΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΨΗΦΙΣΑΝ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΤΟ ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΟ ΜΕ ΛΟΓΟ; ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ ΡΕ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΠΟΙΟΣ ΛΑΟΣ ΑΠΛΟΥΣΤΕΨΕ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ; ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ ΜΕ ΤΑ ΙΔΕΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΑ ΚΑΤΗΡΓΗΣΑΝ ΟΧΙ ΜΗΠΩΣ ΟΙ ΙΑΠΩΝΕΣ ΟΧΙ ΟΙ ΙΝΔΟΙ ΜΠΑ ΠΟΙΟΙ ΡΕ ΔΑΣΚΑΛΟΙ; ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΝΤΡΕΠΕΣΤΕ ΠΟΥ ΚΑΝΕΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΥΠΕΡΟΧΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΑΛΛΑ ΞΕΧΝΑΤΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΑΛΛΑ ΙΔΕΑ ΕΡΓΟ ΑΓΑΠΗ .
ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΜΕΣΑ ΣΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΠΟ 5 ΜΗΝΕΣ ΓΡΑΨΑΝΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΤΕΛΕΙΩΣ ΨΕΥΤΙΚΟ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ.
ΚΑΙ ΤΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 2000 ΣΥΜΒΑΤΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ(11000000 ΧΡΟΝΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ)ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΖΗΛΕΥΕΙ ΟΛΟΣ Ο ΓΝΩΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΖΗΤΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ Η ΝΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ Η ΝΑ ΤΗΝ ΚΡΥΨΟΥΜΕ. ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΕΙΝΑΙ.
ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΖΗΤΑΝ ΕΠΙΜΟΝΑ ΣΑΝ ΤΑ ΤΣΑΚΑΛΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΟΙ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΠΛΕΟΝ ΤΙΠΟΤΑ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ.\
ΔΕ ΜΟΥ ΛΕΤΕ ΡΕ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΔΕΝ ΣΑΣ ΦΤΑΝΕΙ ΠΟΥ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 10 ΧΡΟΝΩΝ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΓΙΑΤΙ ΚΑΝΟΥΝ ΠΑΡΕΛΑΣΗ ; ΜΑ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΕΙΝΑΙ.
ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΚΑΙ ΚΥΡΙΕΣ ΕΙΣΤΕ ΟΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΑΣ ΔΩΣΑΝΕ ΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΤΩΝ ΑΥΡΙΑΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΕΤΕ ΤΗΝ ΥΠΕΡΟΧΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΕΣΕΙΣ ΜΟΝΟ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΝΑΙ ΜΟΝΟ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΕΙΝΑΙ ΟΣΟ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΤΟΣΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ .ΑΣ ΜΟΥ ΠΕΙ ΡΕ ΕΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΠΟΣΟ ΤΡΟΜΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΗΚΕΣ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ ΤΙ ΤΟ ΑΣΧΗΜΟ ΕΧΟΥΝ
ΤΟ ΠΩΣ ΠΕΡΝΑΝ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΦΤΑΙΕΙ
ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΟ ΝΟΙΩΘΟΥΝ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΦΤΑΙΕΙ
ΤΟ ΟΤΙ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΜΟΝΟ ΩΣ ΗΜΕΡΑ ΑΡΓΙΑΣ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΦΤΑΙΕΙ
ΤΟ ΤΙ ΦΟΡΑΝΕ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΦΤΑΙΕΙ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΔΙΟΡΘΩΣΤΕ ΕΣΕΙΣ ΤΑ ΠΡΟΔΟΤΙΚΑ ΛΑΘΗ ΣΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΕΡΘΟΥΜΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ
ΞΕΡΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ 10 ΧΡΟΝΙΑ ΠΩΣ ΠΕΡΝΟΥΣΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ ΥΠΕΡΟΧΑ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΕΙΧΑΝ ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΤΥΠΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟ ΘΑ ΠΕΡΝΟΥΣΕ ΠΙΟ ΚΑΛΑ ΑΛΛΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΕΣΕΙΣ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ
ΤΑ ΔΙΑΛΥΣΑΤΕ ΝΑΙ ΕΣΕΙΣ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ
ΚΑΙ ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑΤΙ ; ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΔΑΣΚΑΛΟΙ
ΕΙΣΤΕ ΥΠΑΛΗΛΟΙ ΠΟΥ ΠΛΗΡΩΝΕΣΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΘΕΣΤΕ 250 ΗΜΕΡΕΣ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ
ΕΙΣΤΕ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΙΣΤΕ ΟΙ ΠΙΟ ΑΜΟΡΦΩΤΟΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΧΩΡΑ
ΕΙΣΤΕ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΥ ΑΚΟΜΑ ΣΕ ΕΣΑΣ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΕΙΣΤΕ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΝΕΤΕ ΑΠΕΡΓΙΕΣ ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΔΙΔΑΣΚΕΤΕ
ΑΠΛΑ ΣΑΣ ΛΥΠΑΜΑΙ
ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΙ ΠΟΥ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΚΑΝΕΤΕ ΣΑΝ ΤΑ ΜΟΥΤΡΑ ΣΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΗΣ ΔΕΚΑΡΑΣ
ΚΥΡΙΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΧΑΝ ΑΠΛΑ ΕΣΕΙΣ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΑΝΑΜΕΣΑ ΤΟΥΣ

ΑΝΤΕ ΠΑΛΙ ΟΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ




27/10/2009

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κ. Υπουργό Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Κατάργηση μαθητικών παρελάσεων»

Ο Σύλλογος διδασκόντων του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης εκφράζοντας τις παιδαγωγικές αντιρρήσεις του στο θεσμό της μαθητικής παρέλασης, αντιτάθηκε στη συμμετοχή των μαθητών του στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου. Ωστόσο, παρά την άρνηση των δασκάλων, οι μαθητές του 1ου Πειραματικού θα παρελάσουν με απόφαση του Διευθυντή του 1ου Γραφείου της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης.
Το περιστατικό είναι ένα από τα πολλά που έχουν συμβεί κατά καιρούς στο πλαίσιο του εθίμου των μαθητικών παρελάσεων που, από όλη την Ευρώπη μόνο στην Ελλάδα και στην Κύπρο ισχύει, ενός εθίμου που καθιερώθηκε στη χώρα μας επί Μεταξά, αναζωογονήθηκε επί Χούντας και συνεχίζεται μέχρι σήμερα ως κατάλοιπο μιας άλλης εποχής χωρίς να προσφέρει τίποτα το ουσιαστικό στη σημερινή, σύγχρονη εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία. Βρίσκεται μάλιστα σε πλήρη αντίθεση με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις που αντίκεινται στην «στρατικοποίηση» των μαθητών.
Υπάρχουν άλλοι, πιο αποτελεσματικοί τρόποι για να καλλιεργηθεί η ιστορική μνήμη και να βοηθηθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες να εμβαθύνουν στο νόημα των ιστορικών γεγονότων. Ολόκληρη η μαθητική κοινότητα μπορεί να πραγματοποιεί εκδηλώσεις πολιτιστικού περιεχομένου μέσα στον χώρο του σχολείου και έτσι οι μαθητές με ποικίλες δράσεις βιωματικού χαρακτήρα να έρθουν σε άμεση επαφή με το ιστορικό παρελθόν, ώστε να καλλιεργηθεί η ιστορική τους μνήμη.

Με βάση τα προαναφερόμενα ερωτάται η αρμόδια κ. Υπουργός:
· Αν θεωρήσουμε ότι οι παρελάσεις εντάσσονται στο εκπαιδευτικό έργο, ποιος ακριβώς είναι ο παιδαγωγικός τους ρόλος;
· Προτίθεστε να εξετάσετε το ενδεχόμενο κατάργησης των μαθητικών παρελάσεων και αντικατάστασής τους με πολιτιστικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες στα σχολεία που να δίνουν τη δυνατότητα ουσιαστικής εμβάθυνσης στα ιστορικά γεγονότα;



Οι ερωτώντες βουλευτές


Τάσος Κουράκης
Γρηγόρης Ψαριανός
ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΚΥΡΙΟΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΕΠΕΙΔΗ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΟΗΤΟΙ ΣΑΝ ΚΑΙ ΕΣΑΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΞΕΧΑΣΑΝ ΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΔΩΣΑΝ ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΛΕΤΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΑΗΔΙΕΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΝΟΥΝ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΙΣ ΦΑΝΤΑΣΙΩΣΕΙΣ ΣΑΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΣΤΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΚΑΙ ΑΝΟΗΤΟΙ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΝΤΡΕΠΕΣΤΕ ΓΙΑΥΤΑ ΠΟΥ ΣΚΕΦΤΕΣΤΕ ΑΛΗΤΕΣ

ΚΕΙΜΗΛΙΑ ΕΝΟΣ ΑΘΑΝΑΤΟΥ ΕΠΟΥΣ 1940


Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης



“Αλήθεια, πόσον αλλάζει ο άνθρωπος στον πόλεμο, γίνεται ήρωας χωρίς να το καταλαβαίνει”. Μʼ αυτά τα λόγια κλείνει ο αρχισμηνίας Κωνσταντίνος Κούλης μια επιστολή που στέλνει στη μητέρα του. Ημερομηνία: 10 Νοεμβρίου 1940. Τέσσερις μέρες αργότερα, ο Κωνσταντίνος Κούλης θα πέσει νεκρός από εχθρικά πυρά.
Μια μικρή ανθρώπινη ιστορία, που φωτίζει κι αυτή την εποποιία του ʼ40 και παρουσιάζεται στην έκθεση με τίτλο “Έτσι πολεμήσαμε το 1940-41”, η οποία φιλοξενείται στο Πολεμικό Μουσείο.
Έργο ζωής του δημοσιογράφου και βουλευτή Κωνσταντίνου Γκιουλέκα, η συλλογή κειμηλίων από εκείνη την περίοδο την οποία δώρισε στο Μουσείο. Και η επίσκεψη στις αίθουσες όπου στεγάζεται δεν είναι απλώς ένα χρήσιμο μάθημα ιστορίας, αλλά μια εμπειρία καταλυτική.
“Τώρα επιβεβαιώνονται όσα μάθαμε στην ιστορία” λέει ο Γιώργος Γεωργούλας, που δεν κρύβει τη συγκίνησή του καθώς σηκώνει το κεφάλι από το βιβλίο όπου καταγράφονται τα ονόματα των νεκρών του πολέμου.
Ο επισκέπτης, πριν φθάσει σʼ αυτό το σημείο της έκθεσης, θα έχει δει αντικείμενα, εικόνες, έγγραφα και αναπαραστάσεις των στιγμών που οδήγησαν την Ελλάδα να αντιμετωπίσει τις δυνάμεις του Άξονα.
Από το έγγραφο που δίνει οδηγίες για τη μετατροπή ενός ξενοδοχείου σε νοσοκομείο ενόψει όσων ανέμεναν να συμβούν, ως την κατάληψη της Αλβανίας από τις ιταλικές δυνάμεις. Και μετά την κήρυξη του πολέμου ο αποχαιρετισμός των στρατιωτών που αναχωρούν για τα βουνά της Ηπείρου, η βοήθεια που πρόσφεραν οι Ηπειρώτισσες στον ελληνικό στρατό. Τα οχυρά και τα πρόχειρα χειρουργεία, οι τραυματίες και η ανάγκη περίθαλψής τους αλλά και φροντίδας για το μέλλον των αναπήρων.
Σελίδες από πολεμικά ημερολόγια, από σχέδια πτήσεων, προσωπικά αντικείμενα κάποιων αφανών ηρώων που έμεναν στη μνήμη μόνο των οικείων τους, ενώ τώρα αναδεικνύεται η προσφορά τους.
“Ανατρίχιασα μόλις βρήκα το όνομα ενός συγχωριανού και μακρινού συγγενή μου, που είχε σκοτωθεί στο μέτωπο”, λέει με δακρυσμένα μάτια η Λαμπρινή Γεωργούλα.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Παράλληλα με την έκθεση των κειμηλίων της συλλογής Γκιουλέκα, στο Πολεμικό Μουσείο ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει μικρές ή μεγαλύτερες στιγμές της ιστορίας της Μακεδονίας και όλης της Ελλάδας στις εκθέσεις “Μνήμες από τη νεότερη ελληνική ιστορία” και “Τα απελευθερωτικά κινήματα στη Μακεδονία από το 1821 μέχρι την απελευθέρωσή της”, με υλικό από τις συλλογές του Βασίλη Νικόλτσιου και του Αναστάσιου Λιάσκου.

Ο επισκέπτης μπορεί να αφιερώσει λίγο χρόνο και για να γνωρίσει τη σειρά των μεταλλίων που εκτίθενται δίπλα από την είσοδο του Μουσείου, τα οποία μπορεί να θαυμάσει και ως εικαστικά αντικείμενα. Συνθέτουν την “Γκαλερί ταγμάτων αριστείας, στρατιωτικών μεταλλίων και όπλων” και αποτελούν για τον προσεκτικό παρατηρητή μια σύνοψη της ελληνικής ιστορίας. Μεταξύ των εκθεμάτων θα δει το “περιδέραιο του τάγματος Αγίων Γεωργίου και Κωνσταντίνου” ή το μετάλλιο της Εθνικής Παλιγγενεσίας 1821-1971, μετάλλια αξίας και ευδοκίμου υπηρεσίας, σταυρούς ταξιαρχών ή τον “Μεγαλόσταυρο του τάγματος Γεωργίου Αʼ μετά ξίφους”. Όροι πολυσήμαντοι και γνωριμία με μια σημαντική στιγμή που έχουν ζήσει τόσοι και τόσοι αξιωματικοί και οπλίτες.


Οι άλλες δύο περιοδικές εκθέσεις αποτελούν για τον επισκέπτη την καλύτερη εισαγωγή στην ελληνική ιστορία από την Τουρκοκρατία ως τις μέρες μας.
“Μας αρέσει η έκθεση και είναι καλό να έχουν τα παιδιά μια άμεση οπτική επαφή με όσα διδάσκονται στο σχολείο”, λέει η Έλενα Αποστολάκη, που επισκέφθηκε για άλλη μια φορά το Πολεμικό Μουσείο μαζί με τις δύο κόρες της.
Και είδαν πολλά. Από τις αρπάγες των πυρπολικών που χρησιμοποιούσαν ήρωες όπως ο Κανάρης, ως τις χρυσοκέντητες και ασημοκέντητες πιστόλες. Είδαν τα σελάχια και τις παλάσκες, έμαθαν τι είναι τα χάρμπια, δηλαδή οι ράβδοι γέμισης της πιστόλας. Και είδαν πώς ήταν ντυμένοι οι έλληνες και οι τούρκοι αξιωματούχοι, πώς ζούσαν οι απλοί στρατιώτες στα οχυρά του Σκρα, και συγκινήθηκαν από τα λίγα σκουριασμένα όπλα που βρέθηκαν θαμμένα στη λάσπη του μετώπου και μεταφέρθηκαν στο Μουσείο. Κειμήλια που τιμούν τον ελληνικό στρατό και την προσφορά του, όχι μόνο στη διάρκεια των πολέμων αλλά και στις ειρηνευτικές του αποστολές.

ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Μια σειρά πανό και πολλά αντικείμενα αφηγούνται με τον δικό τους τρόπο την ιστορία των απελευθερωτικών κινημάτων στη Μακεδονία. Από τις πρώτες επαναστάσεις το 1854 και το 1878, που πνίγηκαν στο αίμα, ως τα δύσκολα χρόνια μέχρι την έναρξη του Μακεδονικού Αγώνα, τις μάχες του Αʼ Παγκοσμίου Πολέμου, και εντέλει την παράδοση της Θεσσαλονίκης στην Ελλάδα και την αναγγελία από το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας “Μακεδονία”.
“Είναι συγκινητικό… ήθελα τα παιδιά μου να μάθουν αυτά που έζησαν και δικοί μας άνθρωποι” ήταν το τελικό σχόλιο του Παντελή Φελούρη, που με τους δύο γιους του έμεινε για ώρες στο Μουσείο μελετώντας με προσοχή κάθε έκθεμα.

ΔΙΕΔΩΣΕ ΤΟ

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More