Κόρες ξεχασμένες από χρόνια στις αποθήκες της Ακρόπολης. Κομμάτια που άγγιξε το χέρι του Φειδία και συμπληρώνουν τα ανάγλυφα του Παρθενώνα. Δυό πράσινα μάτια πάνω σε μια πέτρα που πρόσφερε ένας ανώνυμος πιστός στο ιερό του Ασκληπιού. Περίφημα λουτροφόρα αγγεία νεονύμφων με σκηνές γάμου.
Συνολικά πάνω από 800 καινούργια εκθέματα θα δουν στα αποψινά εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης οι 420 αρχηγοί κρατών κι άλλοι επίλεκτοι καλεσμένοι του. Δώρο ακριβό στους λάτρεις της κλασικής λιτότητας και ομορφιάς η πληθώρα των αναθημάτων στη θεά Αθηνά, όχι μόνον από πλούσιους αριστοκράτες, αλλά και από πληβείους, που περίσσευαν πάντα στην Αθήνα.
Γιατί, όπως λένε οι αρχαιολόγοι, δεν είναι μόνο τα διάσημα γλυπτά που αφηγούνται ανθρώπινες ιστορίες και γεγονότα που διαδραματίστηκαν γύρω από τον Βράχο εδώ και χιλιάδες χρόνια. Δεν είναι μόνον οι λουσάτες αρχαϊκές Κόρες, προσφορές των πλούσιων Αθηναίων στο ιερό της Αθηνάς, που στόλιζαν την Ακρόπολη από τα Προπύλαια ώς το Ερέχθειο. Υπήρχαν και τα τάματα των φτωχών στη γαλανομάτα θεά: ένα πήλινο ειδώλιο, ένα αγγείο, ένα μικρό ανάγλυφο σκαλισμένο στην πέτρα.
Παρουσιάζονται ακόμη για πρώτη φορά αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως το ταπεινό πήλινο τσουκάλι, που χρησιμοποίησε ο πρώτος κάτοικος του λόφου της Ακρόπολης κατά την τελική νεολιθική εποχή (3000 π.Χ.) αλλά και δημόσια έγγραφα, οι επιγραφές που ενημέρωναν τους Αθηναίους πολίτες για τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες των μνημείων και για τον προϋπολογισμό των μεγάλων έργων. Ανάμεσά τους η λίθινη «απόδειξη» του Φειδία για το κόστος του χρυσελεφάντινου αγάλματος της θεάς Αθηνάς. Μόνον από το ιερό της Νύμφης (βρίσκεται στο παρκάκι του Ηρωδείου) και από τον αρχαίο οικισμό που αποκαλύφθηκε το 1955 στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου εκτίθενται σε κλειστές βιτρίνες 690 φρεσκοσυντηρημένα άγνωστα κομμάτια. Ανάμεσά τους τα περίφημα λουτροφόρα αγγεία και συνολικά 32 γλυπτά, ανάγλυφα, επιγραφές από τα ιερά του Βράχου (Ασκληπιού, Διονύσου, Πανός, Απόλλωνος υπ’ Ακραις, Αφροδίτης Ουρανίας, Γης Κουροτρόφου, Αφροδίτης Πανδήμου, Αγλαύρου). Στον όροφο με τα αρχαϊκά προστέθηκαν κι άλλες Κόρες, που ήταν καταχωνιασμένες στις αποθήκες της Ακρόπολης. Τα περίφημα αυτά γλυπτά ξεσκονίστηκαν, φρεσκαρίστηκαν και ντεμπουτάρουν για πρώτη φορά στο μουσείο. Παρουσιάζονται, επίσης, εκτός από τα μαρμάρινα γλυπτά, τα οποία φέρνουν έντονα τα σημάδια της πυρπόλησης της Ακρόπολης κατά την περσική εισβολή, μια σειρά από χάλκινα αναθήματα, ακριβά επίσης «δώρα» στην Αθηνά, όπως ένα αρχαϊκό κεφάλι πολεμιστή σε φυσικό μέγεθος.
Για πρώτη φορά εκτίθεται και ένας «θησαυρός» με 63 ασημένια νομίσματα των αρχών του 5ου αι. π.Χ., που βρέθηκε σε λάκκο μαζί με κατεστραμμένες Κόρες. Περιλαμβάνει αθηναϊκά τετράδραχμα, δραχμές και οβολούς και αποτελεί ένα σημαντικό «δάνειο» από το Νομισματικό Μουσείο. Φρέσκα είναι σχεδόν όλα τα εκθέματα που παρουσιάζονται μετά την αίθουσα του Παρθενώνα (τα μεταπαρθενώνια): από τα πορτρέτα των φιλοσόφων, των ιερέων και των μεγάλων προσωπικοτήτων της αρχαιότητας (Μιλτιάδη και Μεγάλου Αλεξάνδρου) μέχρι τους τύπους των αγαλμάτων της θεάς Αθηνάς ως Παρθένου, Προμάχου, Εργάνης κ.λπ. Ανάμεσά τους προβάλλεται και το μοναδικό ρωμαϊκό αντίγραφο της Αθηνάς Παρθένου, που βρισκόταν στο εσωτερικό (σηκό) του Παρθενώνα και είχε ύψος 12 μέτρα.
Μέχρι τώρα, για να δεις όλα αυτά τα έργα, έπρεπε να επισκεφθείς τέσσερα μουσεία: το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Επιγραφικό, το Νομισματικό και της Ακρόπολης.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου