Η Κυπριακή Δημοκρατία συγκαταλέγεται στα πρώτα κράτη που μπήκαν σε διαδικασία καθ’ υπόδειξη του Συμβουλίου της Ευρώπης για εκπόνηση Διαγράμματος Γλωσσικής Πολιτικής (Language Education Policy Profile), το οποίο κατατέθηκε στην τελική του μορφή το 2005.
Προηγήθηκε ένα χρόνο πιο πριν μια προκαταρκτική έκθεση από το υπουργείο μας (Country Report) και μια έκθεση ειδικών διορισμένων από το Συμβούλιο της Ευρώπης. Στην Έκθεση Ειδικών εκθειάζονται τα αγγλόφωνα ιδιωτικά σχολεία που με 5 ώρες Ελληνικών βρήκαν τη μαγική συνταγή να διδάσκουν τόσο Νέα όσο και Αρχαία Ελληνικά και προβάλλουν αυτή τη διευθέτηση ως πρότυπο προς μίμηση. Αποφεύγουν φυσικά να αναφέρουν ότι ειδικά τα αγγλόφωνα σχολεία της Κύπρου, παρόλο που απαλλάχτηκαν από τα περιττά Ελληνικά, χρειάζονται ένα χρόνο περισσότερο για να δώσουν απολυτήριο και ωριμότητα για σπουδές.
Στο Διάγραμμα κατηγορούνται όλες οι βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος ότι φιλοξενούν υπερβολικό αριθμό ωρών για τα Ελληνικά, τα οποία παρεμποδίζουν τη διδασκαλία ξένων γλωσσών και θετικών επιστημών. (Το αβάσιμο του ισχυρισμού θα το πραγματευτώ σε άλλο άρθρο). Και καταλήγει το σχετικό κεφάλαιο στο Διάγραμμα με την υπόσχεσή μας ότι ως φιλόδοξο νέο μέλος της ΕΕ, επιδιώκουμε να διευρύνουμε τις ξένες γλώσσες που διδάσκουμε στη μέση εκπαίδευση και να ανυψώσουμε τα επίπεδά τους. Μελετούμε επίσης πιο πρώιμη εισαγωγή ξένων γλωσσών στο δημοτικό σχολείο. Με αυτή την υπόσχεση, σε συνδυασμό με τη λίγο πιο πάνω διαπόμπευση των Ελληνικών ότι παρασιτούν εις βάρος των ξένων γλωσσών και των θετικών επιστημών, φωτογραφίζεται το κουτσούρεμα των Ελληνικών.
Το ότι δεν θα μπει άλλη ξένη γλώσσα στο Δημοτικό, καθώς επίσης το ότι τα Αγγλικά κατεβαίνουν όχι στην Γ΄ τάξη, αλλά στην Α΄ τάξη, αυτό είναι επουσιώδες και έχει να κάνει με τη σύνθεση των επιτροπών στις δύο αυτές διαφορετικές περιπτώσεις, καθώς επίσης με το ποιος μεγάλος αδελφός κατάφερε να προωθήσει την πολιτική του περισσότερο από τους άλλους. Κοινός παρονομαστής και των δύο παραμένει η συνέπεια ως προς την υποβάθμιση των Ελληνικών.
Στο Υπουργείο Παιδείας κομπάζουν κάθε τόσο ότι τα θέματα παιδείας δεν αποτελούν ευρωπαϊκό κεκτημένο, αλλά επαφίενται πλήρως στο κάθε κράτος ξεχωριστά. Αυτό ισχύει μόνο για τις χώρες που διαδίδουν τη γλώσσα τους προς τις άλλες ή έχουν στοιχειώδη εθνική αξιοπρέπεια. Για τις υπόλοιπες χώρες επινοήθηκε η διαδικασία του Συμβουλίου της Ευρώπης, το οποίο είναι έξω από την ΕΕ και μπορεί να δρα και να πειθαναγκάζει κατά παράβαση της αρχής της αυτονομίας σε θέματα παιδείας.
Η Κυπριακή Δημοκρατία συγκαταλέγεται στις πρώτες χώρες που προσχώρησαν στη διαδικασία εκπόνησης Διαγράμματος Γλωσσικής Πολιτικής, η οποία έγινε σχεδόν αθόρυβα, με την ελάχιστη δυνατή δημοσιοποίηση και εμπλοκή ενδιαφερομένων φορέων, χωρίς την παραμικρή κοινοποίηση στα σχολεία. Το τελικό Διάγραμμα αναρτήθηκε στα Ελληνικά χωρίς τυμπανοκρουσίες στο Διαδίκτυο.
Όλη αυτή η συμπεριφορά καταδεικνύει την εκ μέρους του Υπουργείου επίγνωσή του ότι προσέβαλε τη γλωσσική μας αυτοεκτίμηση και περηφάνια. Με απλά λόγια υποσχέθηκαν να παραδώσουν την ελληνική γλώσσα στην επόμενη γενεά πολύ πιο συρρικνωμένη από όσο την παρέλαβαν. Προς αυτό το σκοπό έχουν δώσει το δικαίωμα στους μεγάλους αδελφούς της Ευρώπης, μέσω του Συμβουλίου της Ευρώπης, να μπαινοβγαίνουν στο Υπουργείο και να υπαγορεύουν εσωτερική πολιτική με το θράσος που και η τρόικα υπαγορεύει εσωτερική πολιτική στην Ελλάδα.
«Σημερινή»08/11/2010- Χριστάκης Πουμπουρής
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου