Του Νίκου Αναγνωστόπουλου – Σκηνοθέτη
ΣΤΑ ΝΟΤΙΑ σύνορα του Τουρκμενιστάν με την Περσία, στην κοιλάδα του ποταμού Σουμπάρ, είναι κτισμένα τα 18 χωριά των Νοχουρλί. Η οροθέτηση της συνοριακής γραμμής το 1988 διαίρεσε τους Νοχουρλί σε δύο κομμάτια. Επτά χωριά είναι σήμερα στο έδαφος της Περσίας αποκομμένα από την ιστορική τους κοιτίδα, το Νοχοϋρ, που σύμφωνα με τις ντόπιες παραδόσεις κτίστηκε πρώτο από τραυματισμένους στρατιώτες του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Πεποίθηση βαθιά ριζωμένη στην πλειοψηφία των κατοίκων που πιστεύουν ότι δεν έχουν καμία φυλετική και πολιτισμική σχέση με τους σύγχρονους Τουρκμένιους.
Ισκεντέρ Ζουλκαρνέιν
Οι Νοχουρίτες {περίπου 60.000 και στις δύο πλευρές των συνόρων) θεωρούν τους εαυτούς τους παιδιά του Ισκεντέρ Ζουλκαρνέιν, δηλαδή του Αλέξανδρου του Δικέρατου. «…Φανταζόμαστε τον Αλέξανδρο τον Μακεδόνα σαν πατέρα και πιστεύουμε ότι στην Ελλάδα είναι οι συγγενείς μας…, δήλωσε ο Σεϊτιούρ, κάτοικος του Νοχούρ.
Παρά την άρνηση των τουρκμενικών αρχών να επιτρέψουν στο κινηματογραφικό συνεργείο μας να φτάσει εκεί, τελικά σταθήκαμε τυχεροί.
Ο οδηγός μας ήταν Νοχουρίτης και ανάμεσα μας δημιουργήθηκε ένας ιδιαίτερος δεσμός, που η δυναμική του μπορούσε να υπερβεί κάθε εμπόδιο. Μετά ένα πολύωρο ταξίδι στην αφιλόξενη οροσειρά του Κόπετ-Νταγκτο αυτοκίνητο μπήκε σ’ ένα φαράγγι, όπου ο δρόμος έμοιαζε περισσότερο με πυθμένα ορμητικού χειμάρρου. Στο τέλος του φάνηκαν τα πρώτα σπίτια του Νοχούρ, πέτρινα και αμφιθεατρικά κτισμένα στην κοιλάδα. Είχαμε την εντύπωση ότι μπαίναμε σ’ ένα πανίσχυρο και πανάρχαιο -αλλά ξεχασμένο από τους θεούς- κάστρο.
Κολόνες ιωνικού ρυθμού
Στο χωριό, το πρώτο πράγμα που τράβηξε την προσοχή μας ήταν τα χαγιάτια των σπιτιών, όπου τις σκεπές στηρίζουν σκαλιστές ξύλινες κολόνες ιωνικού ρυθμού. Οι περισσότερες κολόνες, τα παράθυρα των σπιτιών και οι αυλόπορτες, σε αντίθεση με τα χωριά των Τουρκμενίων, είναι βαμμένα σε τόνους του μπλε, πράγμα αδιανότητο αφού για τους μουσουλμάνους το μπλε χρώμα συμβολίζει το πένθος. Αλλη ιδιομορφία του χωριού, το νεκροταφείο του όπου οι επιτύμβιες στήλες έχουν καρφωμένα στην κορυφή τους κέρατα κριαριού. Πρόκειται για μια ταφική συνήθεια μοναδική όχι μόνο για την Τουρκμενία αλλά για όλη την Κεντρική Ασία, μέσα από την οποία οι Νο-χουρίτες θέλουν ενδεχομένως να δηλώσουν την καταγωγή τους από τον Ισκεντέρ Ζουλκαρνέιν.
Ιερή κληρονομιά
Στο σχολείο του χωριού, όπου μας κάλεσε ο δάσκαλος, είχαμε την ευκαίρια να παρακολουθήσουμε μαζί με τους μαθητές του την ιστορία του Νοχούρ. Ιστορία προφορική που παραδίδεται από γενιά σε γενιά, αιώνες τώρα, σαν μια ιερή κληρονομιά, σαν ένα παράξενο καθήκον. -Ο Μ. Αλέξανδρος ξεκίνησε από την Ελλάδα και κατέκτησε όλη την Ασία. Στα μέρη μας άφησε τους τραυματισμένους στρατιώτες του, από αυτούς γεννήθηκε το γένος το δικό μας. Είστε παιδιά του Αλέξανδρου του Μακεδόνα, είστε παιδιά του Ισκεντέρ Ζουλκαρνέιν».
Οι γέροντες Νοχουρίτες λένε ότι ακόμα και σήμερα αν κοιτάξεις με προσοχή τους γύρω λόφους θα διακρίνεις στο έδαφος τα ίχνη από τις οπλές των αλόγων της στρατιάς του Αλέξανδρου. Λένε επίσης ότι ο Μ. Αλέξανδρος έφερε τη ζωή στο Νοχούρ όπου τότε υπήρχαν μόνο πυκνά δάση και άγρια θηρία.
Αφηγούνται ότι ψηλά στον έβδομο λόφο του Νοχούρ, τρία μερόνυκτα δρόμο, υπάρχει η ιερή σπηλιά. Στη σπηλιά αυτή, που οι τοίχοι της είναι ζωγραφισμένοι, έμειναν τις πρώτες ημέρες οι τραυματισμένοι στρατιώτες του Μ. Αλεξάνδρου πριν κατέβουν στην κοιλάδα και ιδρύσουν το Νοχούρ…
Πεποίθηση
Ηταν δύσκολο να μας δώσουν απαντήσεις για τις ιδιαίτερες παραδόσεις τους, καθώς επίσης και την πεποίθηση ότι ανήκουν στο γένος των Ελλήνων. Η απάντηση τους σε όλα τα ερωτήματα μας ήταν: «Ετσι τα βρήκαμε από τους προγόνους μας, αυτά μας διηγήθηκαν οι γέροντες και την ημέρα αυτή όλοι οι κάτοικοι του χωριού συγκεντρώνονταν στην πλατεία, τραγουδούσαν και χόρευαν έξαλλα κυκλικούς χορούς. Το βράδυ άναβαν φωτιές κοντά στο ιερό δέντρο πάνω από τις οποίες πηδούσαν οι νέοι. Το Νοουρούζ Μπαϊράμ απαγορεύτηκε πρόσφατα.
Ο ιστορικός του χωριού μας μίλησε για το Χαρμάν Τόι, που θα πει η γιορτή της σοδειάς και γίνεται μόνο στο Νοχούρ. Η γιορτή αυτή προς τιμή του παππού γεωργού -μπαμπά Ντα’ίχανά-, συνοδεύεται από φαγοπότι με κρασί και ζυμαρικά φτιαγμένα από καρπούς της νέας σοδειάς.
Το σιτάρι που αλέθουν και το κρασί που πίνουν προέρχονται από την κοινοτική γη που καλλιεργούν όλοι από κοινού για τις χήρες και τα ορφανά αλλά και για τη σπο ρά των υπόλοιπων χωραφιών. Τέλος, οι Νοχουρίτες μας μίλησαν και για μια ιδιότυπη λατρεία γυναικείας θεότητας που γινόταν από τον πληθυσμό που ασχολείται με την υφαντουργία.
Εκπληκτικό γεγονός
Η Ασία ήταν πάντα ένα μωσαϊκό από πολλές διαφορετικές εθνότητες αλλά και πολλές θρησκευτικές ομάδες που συχνά έψαχναν να βρουν καταφύγιο διωκόμενες από την εκάστοτε θρησκευτική ή και πολιτική εξουσία. Είναι δύσκολο, λοιπόν, να βγουν ασφαλή συμπεράσματα για την ταυτότητα μιας ομάδας με ιδιαίτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά και άγνωστες παγανιστικές συνήθειες. Αυτό που έχει σημασία δεν είναι αν πράγματι οι Νοχουρλί είναι απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αλλά το εκπληκτικό γεγονός ότι σήμερα. 20 αιώνες μετά. υπάρχουν άνθρωποι στα βάθη της Ασίας που κουβαλούν πεισματικά αναμνήσεις μιας καταγωγής ικανής να τους χαρίζει ό,τι επί αιώνες έχασαν, αποκλεισμένοι στα άγρια βουνά του Κόπετ Νταγκ.
Καθημερινή 18 Σεπτ. 1994
Posted in:
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου