Το κόκκινο κραγιόν έλαμπε στα χείλια της Αφροδίτης του Medici, σύμφωνα με την χημική ανάλυση που έγινε στο 2.000 ετών μαρμάρινο άγαλμα που αναπαριστά την θεά της αγάπης, Αφροδίτη.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το πανεπιστήμιο της Modena και του Reggio και με την συνδρομή της Uffizi Gallery της Φλωρεντίας, όπου και εκτίθεται το άγαλμα από το 1677, απέδειξε ότι το άγαλμα φυσικού μεγέθους που απεικονίζει γυμνή και αισθησιακή την Αφροδίτη είχα αρχικά κόκκινα χείλια ενώ τα μαλλιά της ήταν καλυμμένα με ..
λεπτά φύλα χρυσού. Αυτά τα στοιχεία απέδιδαν την Αφροδίτη «με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο», δηλώνει ο Fabrizio Paolucci, επικεφαλής του τμήματος Κλασικών Αρχαιοτήτων του Ufizzi.
Για να ενισχυθεί περαιτέρω το εφέ, το γυμνό άγαλμα έφερε πολύτιμα πραγματικά σκουλαρίκια, καθώς πρόσφατα ανακαλύφθηκαν τρύπες στα αυτιά της θεάς.
Ένα από τα περισσότερα αντιγραμμένα αγάλματα όλων των εποχών, η Αφροδίτη του Medici, ένα μαρμάρινο αντίγραφο του 1ου αιώνα π.Χ. ενός ελληνικού χάλκινου αγάλματος, είναι το αρχαιότερο γλυπτό της Uffizi Gallery.
Πώς και με ποιο τρόπο ανακαλύφθηκε το άγαλμα παραμένει άγνωστο μέχρι σήμερα. Ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά στην έπαυλη του Medici στην Ρώμη, στάλθηκε στην Φλωρεντία το 1677 όπου και έγινε το σύμβολο της Μεγάλης Περιοδείας (Grand Tour), του πολιτιστικού ταξιδιού της Ευρώπης που λάμβανε χώρα τον 18ο αιώνα από τους ευγενείς νέους της αριστοκρατικής τάξης της εποχής.
Η Αφροδίτη αποτέλεσε το αρχέτυπο της ιδανικής θηλυκής ομορφιάς. Οι άριστα σμιλεμένοι γλουτοί την κατέστησαν ως το πιο ερωτικό άγαλμα της αρχαιότητας, ενώ η στάση της με τα χέρια τοποθετημένα κατά τέτοιο τρόπο ώστε να κρύβουν το στήθος στο δημόσιο κοινό, ενίσχυσε την τεράστια δημοτικότητά της.
Πράγματι, η στάση της βοήθησε στο να επικεντρώνεται ο θεατής στα μέρη του σώματος που εκείνη κάλυπτε.
Η Αφροδίτη ήταν το αισθηματικό αποκορύφωμα της Μεγάλης Περιοδείας, όπως το απαθανάτισε ο Johann Zoffany το 1772 με τον ζωγραφικό του πίνακα «The Tribuna of the Uffizi». Σε αυτό τον πίνακα, πέντε Βρετανοί ειδικοί της τέχνης βρίσκονται συγκεντρωμένοι πίσω από το άγαλμα, κοιτάζοντας το πίσω μέρος του αγάλματος – ένας από αυτούς εξετάζει λεπτομερώς το γλυπτό με μεγεθυντικό φακό.
«Φανταστείτε κάτι χίλιες φορές πιο όμορφο από το ομορφότερο αντικείμενο που έχετε δει ποτέ, χίλιες φορές πιο διεγερτικό από οτιδήποτε σας έχει ποτέ διεγείρει, χίλιες φορές πιο μαγικό από όλα αυτά που σας έχουν μαγέψει: αυτή είναι η Αφροδίτη του Medici» γράφει ένας τουρίστας της Μεγάλης Περιοδείας το 1785.
Αυτές οι εκστατικές αναφορές του 18ου αιώνα επισημαίνουν επίσης ότι το άγαλμα είχε χρυσά μαλλιά, όπως επιβεβαιώνεται από τις τελευταίες χημικές αναλύσεις.
Το άγαλμα έγινε άσπρο μετά από μια σκληρή συντήρηση που έλαβε χώρα όταν το γλυπτό επέστρεψε από το Παρίσι το 1815 (ο Ναπολέων το μετέφερε από το Παρίσι το 1803).
Ο καθαρισμός αφαίρεσε τα χρυσά μαλλιά καθώς επίσης τα κόκκινα χείλη και τις τρύπες από τα αυτιά.
«Η μελέτη μας δείχνει ότι αυτό που περιέγραφαν οι επισκέπτες της Μεγάλης Περιοδείας δεν ήταν το αποτέλεσμα μιας συνολικής ψευδαίσθησης, αλλά τα υπολείμματα της διακόσμησης του αρχαίου αγάλματος» αναφέρει ο Paolucci.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου