ΕΛΛΑΔΑ

Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

Η BIG ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ


ΤΗ ΣΥΝΤΑΓΗ της επιτυχίας της επιχείρησης περιγράφει ο διευθύνων σύμβουλος, κ. Δημήτρης Πισιμίσης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Οικονομία». Ταυτόχρονα στέλνει και ένα μήνυμα αισιοδοξίας στην κοινωνία, με την ελπίδα να εισακουστεί από τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου.
Η πρώτη ερώτηση στον κ. Πισιμίση δεν θα μπορούσε παρά να αφορά στους συμβολισμούς. Στον τοίχο του γραφείου του υπάρχει ένα ταμπλό με ένα πολιτικό χάρτη της Γαλλίας, μία ελληνική σημαία και ένα σκίτσο που απεικονίζει μία ομάδα ατόμων και ένα στόχο. Τι συμβολίζει, λοιπόν, αυτό το σκίτσο;

«Συμβολίζει την ομαδική δουλειά και τον στόχο. Ο στόχος είναι η εταιρεία, η οποία προηγείται των ατόμων. Τα πρόσωπα απλώς εκφράζουν την πολιτική και την κουλτούρα της εταιρείας, η οποία είναι διαφορετική από άλλες εταιρείες στην Ελλάδα».

Στην ερώτηση, εάν ο ιδρυτής είναι ο κ. Marcel Bich, δηλαδή ο Γάλλος που ίδρυσε την Societe BIC, ο κ. Πισιμίσης διευκρινίζει:

«Ιδρυτής είναι η οικογένεια Πολίτη. Η BIC-ΒΙΟΛΕΞ, όπως είναι η σημερινή ονομασία, προέκυψε στην πορεία. Ηταν μόνο ΒΙΟΛΕΞ, όταν ιδρύθηκε το 1952 από την οικογένεια Πολίτη. Ο Αναστάσης Πολίτης είχε σπουδάσει νομικά στο Harvard, είχε κοσμοπολίτικη αντίληψη και ένα προωθημένο επιχειρηματικό όραμα, αυτό της ανάπτυξης στο εξωτερικό. Το 1973 εκεί στην οδό Κωνσταντινουπόλεως στο Περιστέρι, σχεδιάστηκε το πρώτο απορριπτόμενο (όσο ξυρίζει το κρατάς, μετά το πετάς) ξυριστικό μιας χρήσεως στον κόσμο. Το 1974 η ΒΙΟΛΕΞ συνενώνει τις δυνάμεις της με τον γαλλικό όμιλο BIC, που είχε κάνει μια αντίστοιχη επανάσταση με τον στυλό μιας χρήσεως BIC, καθώς και τον αναπτήρα BIC.

Οι Γάλλοι με τη συμμετοχή τους στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας έβαλαν τη διεθνή ισχύ τους στην παγκόσμια αγορά και οι Ελληνες, διατηρώντας την πλειοψηφία των μετοχών, την υψηλή τεχνογνωσία τους στην παραγωγή ξυριστικών λεπίδων. Ετσι, η ΒΙΟΛΕΞ μετονομάζεται σε BIC-ΒΙΟΛΕΞ και το 1974 πλέον παράγει και κυκλοφορεί μόνο στην ελληνική αγορά το πρωτοποριακό ξυριστικό μιας χρήσεως. Το 1975 αυτή η απλή ιδέα κυκλοφόρησε στη Γαλλία και μετά σε ολόκληρο τον κόσμο. Η Gillette ακολούθησε το 1977. Η BIC-ΒΙΟΛΕΞ έκτισε εργοστάσια ξυριστικών λεπίδων σε Γαλλία, Αμερική, Βραζιλία, τελευταία στο Μεξικό. Οι μηχανές υψηλής τεχνολογίας που επάνδρωσαν αυτά τα εργοστάσια φτιάχτηκαν από έλληνες μηχανικούς μιας και δεν υπάρχουν στην ελεύθερη αγορά».

Ο κ. Bich ο οποίος εξαγόρασε το 100% των μετοχών το 2000 γιατί δεν κάνει ό,τι οι άλλοι ξένοι επενδυτές, οι οποίοι αποσύρουν τις δραστηριότητες από την Ελλάδα, αφού πρόκειται αποκλειστικά για ένα καταναλωτικό προϊόν;

Ευτυχίσαμε να έχουμε ιδιοκτήτη έναν φιλέλληνα, έτσι το αισθανόμαστε. Εάν η οικογένεια Bich ήθελε να πάρει την εταιρεία από την Ελλάδα δεν θα εξαγόραζε το 100% των μετοχών, αλλά θα της κόστιζε λιγότερο, επενδύοντας απλώς στα άλλα εργοστάσια παραγωγής ξυριστικών που είχε στην Αμερική και στη Γαλλία, όπου και λειτουργούσαν τμήματα Ερευνας και Ανάπτυξης. Ο κ. Bruno Bich πίστευε και πιστεύει πολύ στους Ελληνες και στην αποτελεσματικότητά τους και για αυτό προχώρησε στην εξαγορά του 100% των μετοχών της BIC-ΒΙΟΛΕΞ. Τα τελευταία 11 χρόνια πολλαπλασιάστηκαν οι επενδύσεις της εταιρείας στη χώρα μας, βρίσκοντας στο πρόσωπο του κ. Bich έναν μεγάλο σύμμαχο στη δίψα για καινοτομία και ανάπτυξη που μας διακατείχε. Ο κ. Bich πίστεψε στις δυνατότητές μας, και εμείς προσπαθούμε να τον ξαφνιάζουμε θετικά. Σε αυτή την πορεία των τελευταίων 10 χρόνων καταφέραμε να γίνουμε το μοναδικό παγκόσμιο κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης των ξυριστικών του ομίλου, καθιστώντας την ύπαρξη των άλλων τμημάτων R&D περιττή. Ολα τα προϊόντα ξεκινούν από εδώ. Ταυτόχρονα, πετύχαμε να γίνουμε και το κυρίως παραγωγικό κέντρο του ομίλου. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πως, όχι μόνο δεν συζητούμε για αποχώρηση από την Ελλάδα, αλλά προβλέπεται σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Σήμερα ο Bruno Bich ηγείται μιας πραγματικά διεθνούς εταιρείας, πιστεύοντας ακράδαντα στο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα που έχουν στην εταιρεία του η πολυπολιτισμικότητα και οι συνέργειες διαφορετικής κουλτούρας και λαών και αυτή τη φιλοσοφία του την έχει κάνει πράξη με την ψήφο εμπιστοσύνης που δίνει στους Ελληνες και στην Ελλάδα.

Πόσοι εργαζόμενοι απασχολούνται στο τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης;

Είμαστε 80 άτομα. Και έχουμε διαμορφώσει τρία τμήματα ανάπτυξης. Το πρώτο είναι αυτό που σχεδιάζει όλα τα νέα προϊόντα. Το δεύτερο σχεδιάζει μεθόδους και μηχανές παραγωγής. Και υπάρχει και ένα τμήμα που ασχολείται μόνο με την ξυριστική λεπίδα, την αιχμή της ξυριστικής λεπίδας. Είναι ένα προϊόν υψηλής, υψηλότατης τεχνολογίας και διαθέτουμε από τις καλύτερες τεχνολογίες σε όλο τον κόσμο. Το λέω με περηφάνια. Τα μεγέθη που ασχολούμαστε είναι 2.000 φορές μικρότερα από το πάχος της τρίχας, και κάνουμε επικαλύψεις πάνω στο μέταλλο 1.000 φορές μικρότερες από το πάχος της λεπίδας. Αυτός είναι ο κόσμος της λεπίδας, εκεί επιμένουμε, αυτή είναι η καθημερινότητά μας εδώ μέσα.

Απ' ό,τι είδα, έχετε τέσσερα μεγάλα εργοστάσια και επενδύετε συνεχώς. Πώς τα καταφέρνετε απέναντι σε συναδέλφους σας που λειτουργούν σε πολύ πιο αναπτυγμένες χώρες;

Επενδύουμε κάθε χρόνο περίπου 20 εκατ. ευρώ. Εφέτος θα διαθέσουμε 30 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων έρευνας και ανάπτυξης. Εχουμε τέσσερις παραγωγικές μονάδες και ο τρόπος που λειτουργούν είναι παγκοσμίου επιπέδου. Ξέρετε ως λαός έχουμε μεγάλες ατομικές αρετές, στον καθένα μας υπάρχει ένας κρυμμένος Οδυσσέας. Αυτό που κάνει έναν Ελληνα να διαπρέπει στο εξωτερικό και όχι στη χώρα του, είναι γιατί έξω βρίσκει ακριβώς το δομημένο και οργανωμένο περιβάλλον που χρειάζεται για να μεγαλουργήσει, να ανθίσουν αυτές οι ατομικές αρετές που έχουμε. Στη χώρα μας έχουμε χάσει τα πρότυπα ή έχουμε λάθος πρότυπα. Η δική μας συνταγή είναι πάρα πολύ απλή. Πήραμε από τους Αμερικανούς την ενόραση της αγοράς και την ταχύτητά τους και από τους γάλλους συναδέλφους, τα συστήματα, τη συνεργασία, την τυπολατρία. Σε αυτά βάλαμε τον Ελληνα-Οδυσσέα! Την εφευρετικότητα, τη φαντασία, την πρωτοβουλία μας. Η «ψωροκώσταινα» για εμάς δεν είναι εμπόδιο, αλλά εφαλτήριο και θέλουμε να το αποδεικνύουμε με το παράδειγμά μας.

Ποιες εταιρείες είναι από πλευράς τεχνολογίας οι βασικοί ανταγωνιστές της εταιρείας BIC;

Υπάρχουν τρεις κορυφαίες εταιρείες στον κόσμο: η Gillette, η BIC και η Silk Wilkinson.

Πώς μπορείτε και κρατάτε στην Ελλάδα τόσο ειδικευμένο προσωπικό;

Ως Ελληνες κάνουμε αυτό που δεν κάνει η χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια. Προσφέρουμε στον κόσμο μας αυτό που λείπει από τη χώρα μας: ένα δομημένο, οργανωμένο και συνεργατικό περιβάλλον. Ενα χώρο δημιουργίας και συλλογικότητας, όπου σκεφτόμαστε και δρούμε διαφορετικά -καινοτομούμε σε όλα, ακόμα και στο management σαν κοινωνική τεχνολογία. Και κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να βελτιώνουμε το εργασιακό περιβάλλον. Γι' αυτό λέμε ότι έχουμε το δικό μας νησί. Για τον τρόπο που λειτουργούμε. Πρώτα αποδεικνύουμε στον όμιλο ποιοι είμαστε και μετά ζητάμε. Αποδεικνύουμε καθημερινά στην εταιρεία, γιατί πρέπει να κρατάει τις εγκαταστάσεις της στην Ελλάδα. Διότι κρινόμαστε εκ του αποτελέσματος.

Οι βιομήχανοι μιλούν συνεχώς για μισθολογικά αντικίνητρα, τα οποία ορθώνει το κράτος και υπερνικούν τις καλές προθέσεις για παραγωγή στη χώρα μας. Θα ήθελα το σχόλιό σας.

Ο τελευταίος υπεύθυνος για τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα των προϊόντων στη χώρα μας είναι οι «υψηλοί μισθοί», εν τέλει οι εργαζόμενοι. Εάν αυτό ήταν αλήθεια, τότε η BIC-ΒΙΟΛΕΞ που στηρίζει τους μισθούς των εργαζομένων της, θα έπαυε να ήταν ανταγωνιστική στην παγκόσμια αγορά και δεν θα αποτελούσε το 1% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Υπάρχει μεγάλη υστέρηση επιχειρηματικής κουλτούρας και νοοτροπίας στη χώρα μας. Οφείλουμε για να είμαστε ανταγωνιστικοί να αναπτύξουμε ηγεσία, καινοτομία, επιστημονικό marketing, ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος, οργάνωση εργασίας και παραγωγής, κατάρτιση και διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού κ.λπ. Το χάσμα με τις αναπτυγμένες χώρες δεν βρίσκεται στην μισθοδοσία, αλλά στην τεχνολογία και στις υποδομές.

WHO is who?

*Ο Δημήτρης Πισιμίσης έχει σπουδάσει μηχανικός. Είναι διευθύνων σύμβουλος της BIC-ΒΙΟΛΕΞ και παγκόσμιος διευθυντής ξυριστικών του ομίλου BIC. Είναι άνθρωπος χαμηλών τόνων. Δίνει πολύ σπάνια συνεντεύξεις, δεν βγαίνει στα κανάλια, δεν έχει «κολλητηλίκια» με πολιτικούς. Ελάχιστοι από αυτούς τον γνωρίζουν, γιατί δεν κάνει χορηγίες στα πολιτικά κόμματα, δεν συμμετέχει σε κοσμικές εκδηλώσεις. Το γραφείο του είναι σε κοινή θέα και εύκολα προσβάσιμο. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μικρό, λιτό, απέριττο... Ξεχωρίζουν πάνω του αντίγραφα των λεπίδων της BIC σε μεγέθυνση 50.000 φορών.

*Ο διευθυντής Ερευνας, Ανάπτυξης Προϊόντων και Βιομηχανοποίησης του ομίλου BIC στον τομέα των ξυριστικών προϊόντων είναι Ελληνας, ο Σπύρος Γρατσίας. Ενας ευγενής άνθρωπος με χιούμορ, ο οποίος σπούδασε μηχανολόγος και ξεκίνησε την καριέρα του από την εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων Bombardier στον Καναδά. Πέρασε και από τη δική μας ΕΑΒ και μπορεί κάποτε να γράψει βιβλίο, για τα υλικά του στρατού, που δεν χρησιμοποιούνται... Προς το παρόν είναι αφοσιωμένος στη σχεδίαση των νέων προϊόντων της BIC, αφού εκφράζει την άμυνα και ταυτόχρονα την επίθεση, στον πόλεμο του ανταγωνισμού που παίζεται καθημερινά στα εκατομμύρια σημεία πώλησης, απέναντι στις εταιρείες κολοσσούς, όπως είναι η Gillette και η Silk Wilkinson. Λεπτομέρειες με σημασία: Δεν φοράει γραβάτα και το γραφείο του γεμάτο συμβολισμούς. Ξεχωρίζει ένας πίνακας της Θεάς Αθηνάς, που συμβολίζει τη σοφία, τη στρατηγική και τον πόλεμο...

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΙΕΔΩΣΕ ΤΟ

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More