Ο Σλαβικός λαός των Σκοπίων δεν δικαιούται να καπηλεύεται το πολιτιστικό αγαθό της Μακεδονίας γιατί η Μακεδονία, ως έννοια, ως αγαθό, ως Ιστορία, ως πολιτισμός, είναι Ελληνική. Το όνομα είναι Ελληνικό και όπως είπε ο Ελύτης πριν πεθάνει, "το όνομά μας είναι η ψυχή μας".
Ελληνική επιγραφή από την Βυλλίδα (κοντά στο Φιέρι). Τα ευρήματα αυτά παρουσιάζονται ως αρχαία Αλβανική πολιτιστική δημιουργία.
Του Κωνσταντίνου Μάρη *
Η Αλβανία δημιουργήθηκε με τη Συνθήκη του Λονδίνου (17/30 Μαίου 1913). Τα όρια της καθορίσθηκαν με το Πρωτόκολλο του Φλωρεντίας (17-12-1913). Στο νεοσύστατο αλβανικό κρότος συμπεριελήφθη και το βόρειον τμήμα της Ηπείρου, έκτοτε ονομασθέν Βόρειος Ηπειρος, που είχε ήδη απελευθερωθεί κατά τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο (1912-13) από τον ελληνικό στρατό.
Επειδή οι κάτοικοι της περιοχής ήσαν Ελληνες, αντέδρασαν στην απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων που αγνόησε τόσο την εθνική τους ταυτότητα όσο και την εκπεφρασμένη βούλησή τους για ένωση με την Ελλάδα. Επανεστάτησαν και δημιούργησαν την ανεξάρτητο πολιτεία της Αυτονόμου Ηπείρου (17-2-1914), με τελευταίο νομικόν εκθάν την υπογραφή του Πρωτοκόλλου της Κερκύρας (17-5-1914), που παραχωρούσε πλήρες καθεστώς Αυτονομίας (εκπαιδευτικής, θρησκευτικής, δικαστικής, διοικητικής) στους νομούς Αργυροκάστρου και Κορυτσάς..
Η δημιουργία του αλβανικού κράτους είναι εξωγενής: Οι μεν αλβανικοί πληθυσμοί ουδέποτε επανεστάτησαν ή άλλως πώς διεκδίκησαν την ανεξαρτησία τους από την Οθωμανική Αυτοκρατορία (τουναντίον, μάλιστα» ήσαν οι πλέον αφοσιωμένοι υπήκοοι και αποτελούσαν τον πολεμικό βραχίονα του σουλτάνου), οι δε Βορειοηπειρώτες, με σειρά επαναστατικών κινημάτων, από της επομένης της πτώσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, επεδίωκαν την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό και, μετά το 1830. την ένωση με την Ελλάδα. Η «κατασκευή», συνεπώς, της Αλβανίας δεν στηριζόταν στην βούληση των κατοίκων της περιοχής, αλλά εξυπηρετούσε, αποκλειστικώς, τα γεωπολιτικά συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής. Ενεκα της εξωγενούς δημιουργίας της, η ΑλΒανία. από της επομένης της ιδρύσεώς της, επεδόθη στην βίαιη και συστηματική αλβανοποίηση όλων των υπηκόων του κράτους. Αυτή, η άνωθεν επιβολή της αλβανικής συνειδήσεως στους κατοίκους του κράτους, απετέλεσε την κυρίαρχη, εν πολλοίς δε και την μόνη, κρατική ιδεολογία παρά την διαδοχική εναλλαγή συστημάτων, πολιτευμάτων και προσανατολισμών. Με πλέγμα συνταγματικών, νομοθετικών και διοικητικών διατάξεων εφήρμοσε μακρόπνοο και μεθοδευμένο σχέδιο πλήρους αφανισμού των Βορειοηπειρωτών αλλά και των Μαυροβουνίων και των Σέρβων (1). Στο παρόν θα περιορισθούμε στους τρόπους εξαλβανισμού, ειδικά, της βορειοηπειρωτικής κοινότητας. Οι τρόποι αυτοί είναι πολύμορφοι, χρονικώς παράλληλοι και αλληλοσυμπληρούμενοι ως προς το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, το οποίο είναι εις πρώτον στάδιον ο αφελληνισμός και εις δεύτερον ο πλήρης εξαλβανισμός των ελληνικής καταγωγής Αλβανών υπηκόων. Οι τρόποι αφελληνισμού αναλύονται στην:
- Παραχάραξη της ιστορικής μνήμης, της ιστορικής γεωγραφίας, της πολιτιστικής παραδόσεως,
- Διαστρέβλωση της σύγχρονης πραγματικότητας, με την επιβολή περιοριστικών μέτρων, την αλλοίωση στοιχείων,
-Υπονόμευση της ιστορικής προοπτικής, με επεμβάσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, την θρησκευτική ελευθερία.
Αναλυτικώς, οι τρόποι αφελληνισμού είναι οι εξής:
1) ΓΕΩΓΡΆΦΙΚΟΣ (ΕΔΑΦΙΚΟΙ) ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΙ
Η Αλβανία αναγνωρίζει ως ελληνικής εθνικότητος μόνον όσους κατάγονται και κατοικούν σε μια μικρή περιοχή, που την ονομάζει «μειονοτική ζώνη». Όσοι κατοικούν εντός της μειονοτικής ζώνης αλλά κατάγονται από περιοχές που ευρίσκονται έξω απ1 αυτήν, στερούνται και των στοιχειωδών έστω μειονοτικών δικαιωμάτων. Ετσι η κατοχύρωση μειονοτικών δικαιωμάτων, π,χ, η λειτουργία «μειονοτικών» (=ελληνοφώνων) σχολείων στοιχειώδους εκπαιδεύσεως, περιορίζεται σε πολύ μικρό αριθμό Βορειοηπειρωτών.
Το όρια της «μειονοτικής ζώνης» αυθαιρέτως και μονομερώς καθόριζε η Αλβανία, οσάκις δετής παρέχεται η ευκαιρία τα περιορίζει. Πιο κραυγαλέα είναι η περίπτωση της επαρχίας Χειμάρρας. Η περιοχή αυτή το 1946 έπαυσε να συμπεριλαμβάνεται στην «μειονοτική ζώνη», με απόφαση της Λαϊκής Βουλής της Λαικής Δημοκρατίας της Αλβανίας.
2) ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΟΙ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΙ
Επεδιώχθη συστηματικώς η πληθυσμιακή αλλοίωση του χώρου της Βορείου Ηπείρου, Τούτο επετεύχθη, αφ” ενός μεν με την Βιαία μετακίνηση (εκτοπίσεις, εξορίες) του ελληνικού πληθυσμού προς την βόρειο και κεντρική Αλβανία, αφ’ ετέρου δε με τον εποικισμό του Βορειοηπειρωτικού χώρου από Αλβανούς. Ακόμη και χωριά ολόκληρα μετεφέρθησαν: π.χ. το χωριό Περδικάρι της επαρχίας Δελβίνου μετεκομίσθη ολόκληρο στο Τσέρι κ του νομού Ελμπασάντης κεντρικής Αλβανίας, ώστε οι κάτοικοι του να αναμιχθούν με τους γηγενείς Αλβανούς. Μετά το 1991. η μετεγκατάσταση Αλβανών εκ Βορρά προκαλείται από τον ψίθυρο της κυβερνήσεως των Τιράνων, ότι οι Βορειοηπειρώτες θα αναγκασθούν να φύγουν προς την Ελλάδα και επομένως οι επήλυδες θα καταλάβουν τις περιουσίες τους.
3) ΛΗΞΙΑΡΧΙΚΟΙ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΙ
Τέκνα γονέων ελληνικής εθνικότητος, κατά την εγγραφήν τους στα Βιβλία των ληξιαρχείων, χαρακτηρίζονται ως αλβανικής εθνικότητος. Πρόκειται για πρωτοτυπία: το ίδιο το κράτος αφ’ ενός μεν αναγνωρίζει και τους δύο γονείς ως Ελληνες, αφ’ ετέρου όμως χαρακτηρίζει τα τέκνα τους ως Αλβανούς. Προσφορότερη ήταν η πρακτική αυτή σης περιπτώσεις τέκνων προερχομένων από μικτούς γάμους. Ζωντανή απόδειξη της ανωτέρω μεθοδεύσεως αποτελεί η δήλωση-ομολογία του κ. Βάσκε Τσιφλίγκου. πρώην νομικού συμβούλου του τ. προέδρου Ραμίζ Αλία: «Τη δεκαετία του ’70 έδωσαν εντολή στα ληξιαρχικό γραφεία να καταχωρούν τους Έλληνες ως Αλβανούς»(2).
Αλλη μορφή ληξιαρχικού αφελληνισμού συνιστά η αφαίρεση της ελληνικής εθνικότητος από όλους τους Βορειοηπειρώτες που εξορίσθηκαν ή εκτοπίσθηκαν στην κεντρική και βόρειο Αλβανία. Δεν πρόκειται για παρεπομένη ποινή, αλλά για αυτόματη διοικητική αλλαγή επερχομένη κατά την μετεγγραφή τους στο ληξιαρχείο του τόπου εξορίας. Ας σημειωθεί ότι οι βιαίως μετακινηθέντες αποτελούν μεγάλο ποσοστό, αν όχι την πλειονότητα των Βορειοηπειρωτών.
Πολλές φορές η αλλαγή εθνικότητας επεκτεινόταν και σε αλλαγή του θρησκεύματος. Έτσι ο Παναγιώτης Ζώτος. του Θεοφάνους και της Πηνελόπης, γεννηθείς στο «μειονοτικό» χωριό Σωπική. νομού Αργυροκάστρου, εμφανίζεται στο υπό στοιχεία BE 029520/21 -3-59 δελτίο αλβανικής του ταυτότητος, εκδοθέν στο Ελμπασάν, ως Αλβανός στην εθνικότητα και μουσουλμάνος στο θρήσκευμα!
4) ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Ο αφελληνισμός αυτός είναι επακόλουθο της διαφορετικής «αντιλήψεως» της εννοίας της απογραφής. Διότι τα επίσημα πληθυσμιακά στοιχεία δεν είναι αποτέλεσμα απογραφής και ελευθέρας δηλώσεως της βουλήσεως των απογραφομένων, αλλά προέρχονται από την κίνηση των βιβλίων των ληξιαρχείων του κράτους. Τα βιβλία αυτά περιέχουν ήδη αλλοιωμένα στοιχεία, αποτέλεσμα των ανωτέρω περιγραφεισών μεθοδεύσεων. Επιπλέον, κάθε έλεγχος είναι αδύνατος, διότι τα στοιχεία δεν δημοσιεύονται αναλυτικώς (κατά χωριό, πόλη, νομό). Κατά συνέπεια, ο προσδιορισμός των Βορειοηπειρωτών σε 58.75Θ άτομα(3), ανταποκρίνεται στην καλύτερη περίπτωση στο 1/10 του πραγματικού πληθυσμού τους.
5) ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΣ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Αυτός εμφανίζεται με τρεις μορφές, ήτοι ως:
α) Ήπιος: Τα ελληνικά κύρια ονόματα παραποιούνται σε σημείο να γίνονται αγνώριστα· π.χ. τοΦίλιππος γίνεται Λίπε. τα υποκοριστικά Γιαννάκης, Κωνστάκης κ.λπ. μετατρέπονται σε κύρια, ενώ το Σωτήριος μετατρέπεται σε Σοτίρ που ακουστικώς ουδόλως διαφέρει από το μουσουλμανικό Ταχίρ κ.λπ.
β) Εξαναγκαστικός: Το διάταγμα 5339/23-9-75 «περί υποχρεωτικής αλλαγής ακαταλλήλων ονομάτων και επωνύμων» όριζε τα εξής:
«Υπήκοοι έχοντες ονόματα ακατάλληλα από απόψεως πολιτικής, ιδεολογικής και ηθικής ως και επώνυμα άσχημα υποχρεούνται να τα αλλάξουν. Η αλλαγή των ακαταλλήλων ονομάτων και των ασχήμων επωνύμων πρέπει να τελειώσει μέχρι την 31/12/76. Δεν επιτρέπεται εις τον υπάλληλον του ληξιαρχείου να καταχωρίσει γέννηση τέκνου διά το οποίον ο δηλών ζητεί να δώσει όνομα ακατάλληλο από απόψεως πολιτικής, ιδεολογικής, ηθικής». (4).
Ετσι άλλαξαν υποχρεωτικώς τα ονόματα δεκάδων χιλιάδων Βορειοηπειρωτών, με κύρια ονόματα «αλβανικά» (π.χ. Ιλίρ. Αρμπέν. Ντρίτα) ή «ευρωπαϊκά» (π.χ. Έλβις, Ντόναλντ), καθώς και τα επώνυμα που θυμίζουν Ελλάδα, γ) Περιοριστικός της επιλογής ονόματος: Η ονοματοδο- σία των νεογεννήτων μέχρι το 1991 γινόταν βάσει καταλόγου που υπήρχε σε κάθε ληξιαρχείο και η οποία περιελάμβανε μόνον ονόματα κατατείνοντα στην δημιουργία αλβανικής εθνικής συνειδήσεως (π.χ. Σοκόλ, Αρμπέν. Ιλίρ, Βαλμπόνα).
Βεβαίως, μετά το 1991, η νομοθεσία αυτή, παρότι δεν κατηργήθη ρητώς, ατόνισε, αλλά οι συνέπειές της παραμένουν. Έτσι οι Βορειοηπειρώτες εξακολουθούν να φέρουν ονόματα εκτός ελληνικής παραδόσεως, διότι το κράτος απαγορεύει αλλαγές στα βιβλία των ληξιαρχείων.
6) ΤΟΠΩΝΥΜΙΚΟΣ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Με την απόφαση 225 23-9-75 «περί μετονομασίας μερικών χωρίων»(5), αλλάζουν τα ελληνικά τοπωνύμια και γίνονται αλβανικά. Ετσι μετονομάζονται η Πρωτόπαπα (Κορυτσάς) σε Λιούμαϊ, το Μαυρόπουλο (Αγίων Σαράντα) σε Μπουρόνια, ο “Αγιος Νικόλαος (Δροπόλεως) σε Ντρίτα, ο Αγιος Ανδρέας (Αγ. Σαράντα) σε Παρτιζάνι, το Φανάρι (Αγ. Σαράντα) σε Ντρίτας και προστίθενται σε παλαιότερες μετονομασίες: Άγιοι Σαράντα = Σαράντι, Αρτα (Αυλώνος) = Νάρτα, ώστε ο χώρος της Βορείου Ηπείρου να εμφανίζεται με αλβανική ταυτότητα.
7) ΓΛΩΣΣΙΚΟΣ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Η ελληνική γλώοσα διδάσκεται στοιχειωδώς στις πρώτες τάξεις των δημοτικών σχολείων μόνον της χαρακτηρισμένης «μειονοτικής ζώνης». Έτσι οι διεσπαρμένοι στην κεντρική και βόρειο Αλβανία δεν διδάσκονται ούτε την, ούτε στην μητρική τους γλώσσα. Το ίδιο συμβαίνει και στο υπόλοιπο (και μεγαλύτερο) τμήμα της Β. Ηπείρου (περιοχές Χειμάρρας. Κορυτσάς, Πρεμετής κ.λπ.). Η προσπάθεια για άνοιγμα ελληνικών σχολείων εκτός «μειονοτικής ζώνης», που ξεκίνησε το 1992. απέτυχε, διότι το υπουργείο Παιδείας διέταξε το βίαιο κλείσιμο τους. Η απόφαση αυτή αποδεικνύει ότι η Αλβανία επιμένει στην πολιτική της σταδιακής αλβανοποιήσεως όλων των Βορειοηπειρωτών. Τα σχολικά εγχειρίδια στα ελληνόφωνα σχολεία είναι μεταφράσεις αντιστοίχων αλβανικών και υλοποιούν την πολιτική του αλβανισμού με την δημιουργία. στο παρόν στάδιο, ελληνοφώνου μεν πληθυσμού, παντελώς όμως αποκομμένου από την ελληνική παράδοση. Η πλήρης αλβσνοποίηση θα αποτελέσει το επόμενο στάδιο.
icon cool Ο Αφελληνισμός, διαχρονική πολιτική της Αλβανίας ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΙ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Συνίσταται στην παραποίηση της ιστορικής αλήθειας. Με δήθεν επιστημονικές μελέτες προσπαθούν να αποδείξουν ότι όλοι cx Ηπειρώτες είναι ιλλυρικής καταγωγής. Γ αυτή τη λογική εντάσσεται και η διεκδίκηση ολοκλήρου του ηπειρωτικού χώρου μέχρι τον Αμβρακικό κόλπο από τους Αλβανούς, οι οποίοι εμφανίζονται ως απόγονοι των Ιλλυριών. Πανάρχαιες ελληνικές πόλεις (Απολλωνία. Βουθρωτό. Βύλλις. Αντιγόνεια κ.λπ.) βαπτίζονται ιλλυρικές και τα εις αυτές αρχαία κτίσματα (ναοί. θέατρα) και τα ευρήματα, καθώς και ο πολιτισμός τους. ιλλυρικά. Ακόμη και αρχαίες ελληνικές επιγραφές παρουσιάζονται ως ιλλυρικές, ενώ διδάσκουν ότι η αλβανική γλώσσα είναι η αρχαιοτέρα της Βαλκανική ς (6)!
9) ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Αναπόσπαστο στοιχείο της ελληνικής ταυτότητος είναι η Ορθοδοξία Η προσπάθεια αλβανοποιήσεως της Ορθοδόξου Εκκλησίας ξεκίνησε με την πραξικοπηματική ανακήρυξη του Αυτοκέφαλου της Εκκλησίας της Αλβανίας. Συνεχίστηκε με τους απηνείς διωγμούς εναντίον του ορθοδόξου κλήρου που κορυφώθηκε και διευρύνθηκε και στους πιστούς κατά την περίοδο της κομμουνιστικής δια- κυβερνήσεως της χώρας. Με το διάταγμα 4.337/13-11- 67(7) και το Σύνταγμα του 1976 η αθεΐα ανηγορεύθη σε επίσημη κρατική ιδεολογία και ποινικοποιήθηκε κάθε θρησκευτική δραστηριότητα.
Μετά το 1990. παρά τα διαφημιζόμενα ανοίγματα, η ουσιαστική βελτίωση είναι μικρή: προετοιμάζεται η εκδίωξη του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας, δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση των τριών εψηφίσμένων από το Πατριαρχείο Μητροπολιτών, τίθενται εμπόδια στην Οργάνωση, Διοίκηση και Λατρεία (δεν επιστρέφεται η εκκλησιαστική περιουσία, εμποδίζεται η ανέγερση ναών. εκδιώκονται Ελληνες ιερείς).
Παραλλήλως ασκείται διαρκής και αυξανομένη πίεση διό τον εξοβελισμό της ελληνικής γλώσσης ακόμη και στις αμιγώς ελληνόφωνες ενορίες.
10)ΠΟΛΙΤΙΚΟΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΦΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Οι ελληνικής εθνικότητος ονομάζονται «μειονοτικοί»», όρος που δεν αποδίδει εθνικότητα αλλά τη βούληση των Τιράνων να τους υποβιβάσουν.
Το κράτος ασκεί το ίδιο αλλά και επιτρέπει ελευθέρως την ανθελληνική προπαγάνδα. Υποτιμητικές εκφράσεις για τους Ελληνες εμφανίζονται σε σχολικά βιβλία, επιδοτούμενες οπό το κράτος εκδόσεις, εκπομπές στην κρατική τηλεόραση κ.λπ. Οι πρακτικές αυτές σκοπεύουν στον εκφοβισμό της βορειοηπειρωτικής κοινότητος και στην αποσιώπηση από πολλούς Βορειοηπειρώτες της αληθινής ταυτότητος τους.
Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ
Από τις μεθοδεύσεις που εν συντομία προσπαθήσαμε να καταγράψουμε. συνάγεται αβίαστα ένα και μόνον συμπέρασμα: Εάν δεν εξασφαλισθεί, και μάλιστα σύντομα, η αυτονομία της Βορείου Ηπείρου με Βάση το Πρωτόκολλο της Κερκύρας και τις αρχές της ΔΑΣΕ, ως αναγκαία συνθήκη για την επιβίωση των Βορειοηπειρωτών στις πατρογονικές εστίες τους, η πολιτική του αφελληνισμού θα συνεχίζεται σταθερή, αμείωτη και συστηματική. Σε λίγα χρόνια θα έχουν πλήρως ευοδωθεί τα σχέδια των Αλβανών για αλβανοποίηση του βορειοηπειρωτικού χώρου, είτε με την ομαδική φυγή των Βορειοηπειρωτών στο εξωτερικό (Ελλάδα) είτε με την ολοκληρωτική αφομοίωσή τους.
1) Οι σερβικοί πληθυσμοί κατοικούν περί την Αχρίδα και οι Μαυροβούνιοι στο Βόρειο τμήμα του κράτους,
2) Βλεπε εφημερίδα «Shqip» της 8-8-93.
3) Βλεπε Vjetari Statistikor ι vitit 1990 (Στατιστική Επετηρίς ιου έτους 1990). σελ. 22. Τα ίδια στοιχεία αναδημοσίευτηκαν και στην Στατιστική Eπετηρίδα του έτους 1991, σελ. 279.
4) Διάταγμα τoυ Προέδρου της Λαϊκής Βουλής και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Αλβανίας. Gazeta Zyrtare (=Εφημερίδα της Κυβερνήσεως) ψ. 4/11-11-75. κυρωθέν με τον V. 5354/17-11-75 (ΦΕΚ 5/31-12- 75),
Γ>. Απόφαση του Προεδρείου της Λαϊκής Βουλής της Λαϊκής Δημοκρατίας της Αλβανίας. «Gazeta Zyrtare», ψ. 4 11-11-75.
4) Πρόλογος του καθηγητού Zihni Sako (βιβλίον του Ινστιτούτου Λαογραφίας) στο Fjalos Shqip-Greqisht (-Αλβανοελληνικό Λεξικό) ιου Ν Gjini. εκδοτικός οίκος σχολικών Βιβλίων, Τίρανα. 1971.
4) Διάταγμα της Λαϊκής Βουλής της Λαϊκής Δημοκρατίας της Αλβανίας, «Gazeta Zyrtare». φ. 12/22-11-67.
*Γενικός γραμματέας του συλλόγου ΒορειοΗπειρωτών την περίοδο της δημοσίευσης του άρθρου.
Οικονομικός Ταχυδρόμος, 13 Φεβ. 1997
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου