Η πρόθεση παραχώρησης των διοδίων της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, εμφανίστηκε άμεσα στο προσκήνιο, αμέσως μετά την εσπευσμένη προαναγγελία της λειτουργίας διοδίων στον αυτοκινητόδρομο. Σε ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Α.Ε. αποκαλύπτουν σαφείς αναφορές στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού για παραχωρήσεις, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει να εφαρμόσει στην Εγνατία Οδό την «επιτυχημένη» συνταγή της παραχώρησης του δρόμου – και φυσικά των διοδίων – σε ιδιώτες. Η μέθοδος της παραχώρησης που έχει εφαρμοστεί σε όλους τους μεγάλους δρόμους της χώρας πλην της Εγνατίας, κατηγορείται ότι έχει ως μοναδικούς κερδισμένους τους επιχειρηματίες και χαμένους τους χρήστες των Οδών και το Δημόσιο και αρκετοί ήταν αυτοί που θεωρούσαν ότι υπάρχει "κρυφή ατζέντα" που θα φέρει στο προσκήνιο τους ιδιώτες στην Εγνατία. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι στην εταιρία αποκαλύπτουν με σαφήνεια –παρότι το αποζητούν – ότι η άμεση λειτουργία των διοδίων θα εξυπηρετήσει την αποπληρωμή των δανείων που έχουν συναφθεί για την κάλυψη της κρατικής συμμετοχής στην κατασκευή.
Τέλος, καταγγέλουν την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών να αφαιρέσει από την Εγνατία Οδό Α.Ε. την αρμοδιότητα ελέγχου ανάλογων συμβάσεων με ιδιώτες ( για τον Ε 65 και τον Μαλιακό), που εξασφαλίζει, όπως αναφέρουν τα συμφέροντα του δημοσίου έναντι των ιδιωτών Τέλος στο ψήφισμα που εξέδωσαν, μεταξύ άλλων, κατηγορούν εμμέσως πλην σαφώς τις κυβερνήσεις ότι με την ολιγωρία τους αυτά τα χρόνια ικανοποιούν τις προθέσεις των εργολάβων που θα κληθούν να εκμεταλλευτούν τους οδικούς άξονες κάνοντας λόγο για «εκποίηση φιλέτων της δημόσιας περιουσίας με πρόσχημα τον υπερδανεισμό». Την ίδια ώρα τεχνικές εταιρίες εισπράτουν διόδια προκαταβολικά έναντι δρόμων που πρόκεται να κατασκευάσουν στο μέλλον !
Πάντως η ανακοίνωση της Κίνησης Ενεργών Πολιτών που ζητούσε επίμονα να γνωστοποιηθούν οι πραγματικές προθέσεις της Κυβέρνησης για τα διόδια, απαντήθηκε τελικά άμεσα, αλλά από τους εργαζόμενους της Εγνατίας που αποκάλυψαν τα σχέδια που υπάρχουν.
Το ψήφισμα των εργαζομένων
Αναλυτικά η Γενική Συνέλευση των Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού Α.Ε., που αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες πτυχές της υπόθεσης των διοδίων αναφέρει:
«Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου, που συνήλθε στις 3-12-2010 ενέκρινε ομόφωνα το παρόν ψήφισμα αφού εκτίμησε την συνολική κατάσταση στην οικονομία γενικότερα αλλά και στην εταιρία ειδικότερα, σε σχέση πάντα με τα εργασιακά μας θέματα.
Είναι δεδομένο ότι τον τελευταίο καιρό μας οι εργαζόμενοι στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ ανησυχούν από μια σειρά από γεγονότα που αφορούν το φυσικό αντικείμενο της εταιρίας, την μελλοντική της πορεία και φυσικά την εργασιακή κατάσταση.
Τα γεγονότα αυτά είναι:
1. Η ρητή πρόβλεψη στο σχέδιο του Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2011 για την εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Είναι η πρώτη φορά που αναφέρεται σε δημόσιο κείμενο η πρόθεση της κυβέρνησης να εκχωρήσει το δικαίωμα εκμετάλλευσης της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες, δικαίωμα που εκχωρήθηκε στην Εταιρία με τον Ν 3212/2003, ως αποκλειστικό δικαίωμα της κρατικής εταιρίας.
Στην Εγνατία οδό, που κατασκευάστηκε ως δημόσιο έργο με χρήματα των ελλήνων φορολογουμένων και κοινοτικές χορηγίες, έπρεπε από χρόνια να λειτουργούν διόδια για να ξεχρεωθούν εκτός άλλων τα δάνεια που αναγκάστηκε να συνάψει λόγω της αδυναμίας του δημοσίου να χρηματοδοτήσει πλήρως το έργο. Αντί αυτού η εταιρία αρκετά χρόνια τώρα, ελάχιστα έπραξε, παλινδρομώντας μεταξύ διάφορων λύσεων, ενώ αντίθετα οι εργολάβοι/παραχωρησιούχοι εισπράττουν ήδη διόδια έναντι μελλοντικών δρόμων.
Εάν λοιπόν η πεντάχρονη σκόπιμη απραξία του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ, συνεχιστεί και άλλο με το νυν ΥΠΟΜΕΔΙ, δεν είναι περίεργο ότι η τρόικα και το αρμόδιο για τις ιδιωτικοποιήσεις υπουργείο θα προστρέξουν στην «βοήθεια» του πάντα πρόθυμου για φιλέτα ιδιωτικού τομέα.
Δεν ευθύνονται λοιπόν οι εργαζόμενοι για την ασυνέπεια πληρωμών του δημοσίου και τα δάνεια, ούτε για την χρόνια αδράνεια στην εκμετάλλευση της οδού. Πολιτικές επιλογές με πράξεις ή παραλείψεις θα οδηγήσουν στην εκποίηση του εθνικού πλούτου, με πρόσχημα τον υπερδανεισμό.
Τα διόδια πρέπει να τοποθετηθούν άμεσα από την Εταιρία χωρίς καμιά καθυστέρηση.
2. Η πρόθεση του Υπουργείου να αφαιρέσει την αρμοδιότητα της ΕΟΑΕ για διαχείριση - επίβλεψη των συμβάσεων παραχώρησης (Ε 65 και Μαλιακός – Κλειδί). Η αρμοδιότητα αυτή εκχωρήθηκε με ΚΥΑ το 2008 στην ΕΟΑΕ από τον τέως Υπ. Γ. Σουφλιά ως αποκεντρωμένη δράση και λόγω του λαμπρού «ιστορικού» της ΕΟΑΕ που εξασφάλιζε άρτια διαχείριση υπέρ των συμφερόντων του δημοσίου. Τότε τα ίδια πάντα συμφέροντα αντέδρασαν για την δήθεν αφαίρεση αρμοδιοτήτων από το «καθαρό» δημόσιο. Σήμερα με αφορμή τις πέντε ΚΥΑ, που αναθέτουν στην ΕΟΑΕ έργα σε πέντε περιφέρειες, αντιδρούν με το ψευδοεπιχείρημα της αποκέντρωσης υπέρ των περιφερειών.
Αντί λοιπόν η πολιτική ηγεσία να διατηρήσει αυτήν την αποκεντρωμένη δράση και να προχωρήσει σε παραπέρα αποκέντρωση αρμοδιοτήτων με αύξηση του τεχνικού, και συμβατικού ελέγχου των λεόντειων αυτών συμβάσεων, σχεδιάζει αντίθετα να αφαιρέσει την τόσο σημαντική αυτή αρμοδιότητα από την ΕΟΑΕ, την μοναδική αποκεντρωμένη κρατική εταιρία στην Β. Ελλάδα. Μας είναι αδιανόητη η αφαίρεση αντικειμένου (και θέσεων εργασίας) και η μεταφορά της εποπτείας έργων ύψους 3 δις σε κάποιον νέο αθηναϊκό δημόσιο φορέα, όταν η διαχείριση των παραχωρήσεων από την ΕΟΑΕ εξασφαλίζει όλες τις προϋποθέσεις διαφάνειας ως επίσημα πιστοποιημένου φορέα με επάρκεια διαχείρισης.
Σε τελική ανάλυση ας αναλάβει τις ουσιαστικές και αποφασιστικές αρμοδιότητες η Αθήνα, χωρίς την καθολική απόσπαση από την ΕΟΑΕ του τεχνικοδιοικητικού αντικειμένου διαχείρισης των έργων.
3. Η προβλεπόμενη στον Προϋπολογισμό 2011 χρηματοδότηση των 150 εκ. € για τα προς εκτέλεση έργα εμφανίζεται ισχνότατη σε σύγκριση με το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν εξαγγελθεί από τους πολιτικά αρμόδιους. Οι ανησυχίες μας εστιάζονται στο εάν πρόκειται τελικά να ξεκινήσει το 2011 η εκτέλεση των έργων που πολλαπλώς έχει εξαγγείλει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ (πχ 2,71 δις μόνο για Θεσσαλονίκη) ή οι εξαγγελίες αντανακλούν αγαθές (χωρίς οικονομική βάση) προθέσεις, σε πλήρη αναντιστοιχία με τους σχεδιασμούς (ή δεσμεύσεις) του οικονομικού επιτελείου.
Διότι αν και το 2011 δεν αρχίσει η ανάκαμψη με μοχλό τις υποδομές, τότε τι νόημα έχουν οι θυσίες των εργαζομένων; Τι νόημα έχει και η διένεξη με την ετερόκλητη συμμαχία, τέως νομαρχών, δημόσιων υπαλλήλων, αθηναϊκών μεγαλομελετητικών γραφείων, ΤΕΕ, κλπ για τις πέντε ΚΥΑ με τις οποίες αναλαμβάνει έργα η ΕΟΑΕ,
Εμείς πιστεύουμε ότι τα έργα που ανακοινώθηκαν είναι αναγκαία, πολύ περισσότερο όταν η αγορά του μελετητικού – κατασκευαστικού τομέα συρρικνώνεται, η ανεργία αυξάνεται και η ανάπτυξη απουσιάζει (Η Ελλάδα εμφανίζεται ως η μοναδική χώρα στην ευρωζώνη με αρνητική ανάπτυξη).
Ελπίζουμε ότι θα υπάρξει η απαραίτητη χρηματοδότηση ώστε να ξεκινήσουν το 2011 τα έργα.
4. Όσον αφορά την φετινή ΣΣΕ, σημειώνουμε ότι υποβάλλαμε έγκαιρα την πρόσκληση και τις προτάσεις μας, έχοντας λάβει διαβεβαίωση της διοίκησης περί της πρόθεσης της για σύναψη σύμβασης. Σήμερα στο τέλος του χρόνου, μετά από συναινετικές διαπραγματεύσεις και χωρίς ουσιαστικές διαφωνίες, αντιμετωπίζουμε αναβλητικότητα και δισταγμούς. Πρώτη φορά, μετά από μια δεκαετία συνεργασίας με τις εκάστοτε διοικήσεις, πληθώρα συλλογικών ρυθμίσεων και παγιωμένη εργασιακή ειρήνη, αντιμετωπίζουμε την άρνηση. Είναι προφανές ότι, παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις ότι δεν θα περικοπούν και άλλο οι αποδοχές, ενόψει αναδιάρθρωσης των ΔΕΚΟ, θα ζητηθούν παραπέρα θυσίες.
Με την βασική διαφορά βέβαια ότι η ΕΟΑΕ δεν είναι ΔΕΚΟ, δεν προβλέπεται να αναδιαρθρωθεί, δεν έχει μονιμότητα και οι εργαζόμενοι της δεν παίρνουν ούτε υπερωρίες, ούτε άλλα επιδόματα, πέραν του ονομαστικού μισθού τους.
Οφείλουμε επίσης να σημειώσουμε ότι ο «φόρος» που κατέβαλαν συνολικά οι εργαζόμενοι της ΕΟΑΕ δεν περιέχει μόνο την μείωση κατά 25-30% των αποδοχών τους, αλλά και τις απολύσεις 300 συναδέλφων που συνέβαλαν στην κατασκευή του έργου και σήμερα θητεύουν στην ανεργία. Ας το συνυπολογίσουν οι «αρμόδιοι» των περικοπών για να δούμε πόσο μειώθηκε τελικά το περίφημο μισθολογικό κόστος στην εταιρία.
Παραπέρα δικαιούμαστε να ρωτήσουμε εάν εξαντλήθηκαν όλες οι δυνατότητες περιστολής των άσκοπων δαπανών και καταβολών, ώστε να φτάσουμε και πάλι στην «εύκολη» λύση της αφαίμαξης των εργαζομένων.
Μετά από αυτά είναι φανερό ότι η προσφυγή μας στην διαδικασία μεσολάβησης μέσω του ΟΜΕΔ είναι πλέον μονόδρομος, όταν μάλιστα οι προτάσεις μας κινούνται μέσα στο πλαίσιο της ΕΣΣΕ της ΓΣΕΕ.
Παρά τα ανησυχητικά γεγονότα θεωρούμε θετικές τις διαβεβαιώσεις του Υφυπουργού κ. Ιωάννη Μαγκριώτη προς το ΔΣ του Συλλόγου μας κατά την πρόσφατη συνάντηση που είχε μαζί του. Με εξαίρεση τα σημεία 2 και 4 για τα οποία χρειάζεται περισσότερη συζήτηση και ενημέρωση, η βούληση του Υπουργείου να αξιοποιεί στο μέλλον την ΕΟΑΕ ως φορά διαχείρισης και εκτέλεσης έργων είναι ενθαρρυντική. Ελπίζουμε ότι η εκτίμηση που τρέφει για τον φορέα μας και η προσπάθεια για την αξιοποίηση του θα ευοδωθούν στο σημερινό δύσκολο οικονομικό περιβάλλον.
‘Όλοι αναγνωρίζουν ότι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της Εταιρίας είναι το ανθρώπινο δυναμικό της. Στελέχη που δούλεψαν με άλλους ρυθμούς, διαδικασίες και όρεξη σε σύγκριση με το δυσκίνητο δημόσιο. Έτσι η ΕΟΑΕ πέτυχε να απορροφά πάνω από 700 εκ € ετησίως.
Ως εργαζόμενοι πετύχαμε να κατασκευάσουμε τον μεγαλύτερο και αρτιότερο αυτοκινητόδρομο της χώρας. Δικαιούμαστε επομένως να διατηρήσουμε και στο μέλλον το δικαίωμα στην εργασία, το σεβασμό για την επιστήμη μας και την αγάπη μας για την εταιρία. Θα το κάνουμε συντεταγμένα, αποφασιστικά και αγωνιστικά.» καταλήγουν.
Page Title and URL MAKEDONIA IS GREECE: «Ξεφύτρωσαν» οι ιδιώτες για τα διόδια της Εγνατίας Οδού ! http://makedonia-is-greece.blogspot.com/2010/12/blog-post_7684.html#ixzz17eJg5tId
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου