ΕΛΛΑΔΑ

Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2012

ΠΑΓΟΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΗΣΗ


Οι συνθήκες παγετού είναι μεγάλο πρόβλημα των οδηγών σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα, και η Ροδόπη δεν αποτελεί εξαίρεση… Η σωστή οδήγηση στον πάγο είναι τόσο δύσκολη, που σε χώρες που παίρνουν την οδήγηση στα σοβαρά (πχ. Φινλανδία), απαιτείται ξεχωριστό δίπλωμα!

Οι μαθητές μου με ρωτούν συχνά για αυτές τις συνθήκες και η συμβουλή μου είναι πάντα η ίδια: Μην οδηγείτε σε συνθήκες παγετού. Ο Έλληνας είναι εντελώς ανεκπαίδευτος για οδήγηση σε παγωμένους δρόμους και το όχημα του είναι, κατά κανόνα, εξίσου απροετοίμαστο. Ακόμα κι αν κάποιος τα καταφέρνει στα χιόνια, κινδυνεύει να πέσει πάνω του κάποιος άλλος.

Αν, παρόλα αυτά, κάποιος αισθάνεται περιπετειώδης (ή κ@λόφαρδος, με την καλή έννοια…) και θέλει να δοκιμάσει την τύχη του, να τι δεν πρέπει να παραβλέψει:

  • Η οδήγηση σε χιόνι η πάγο πρέπει να γίνεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ με αντιολισθητικές αλυσίδες ή ελαστικά ειδικού τύπου, σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. Τα ελαστικά αυτά είναι τα λεγόμενα χειμερινά (Μ+S για Mud+Snow, λάσπη και χιόνι). Για extreme συνθήκες υπάρχουν και M+S λάστιχα με καρφιά, συνήθως αχρείαστα στην Ελλάδα. Τα χειμερινά λάστιχα καθιστούν προαιρετικές τις αλυσίδες, σύμφωνα με το νόμο.
  • Οι αλυσίδες πρέπει να μπαίνουν με γάντια στα χέρια στους κινητήριους τροχούς του οχήματος, γιατί το παγωμένο μέταλλο τραυματίζει εύκολα το δέρμα.
  • Χωρίς χειμερινά ελαστικά ή αλυσίδες το ABS γίνεται εχθρός μας: Μας απενεργοποιεί τα φρένα για να έχουμε τιμόνι!
  • Το ψυκτικό υγρό του κινητήρα πρέπει να δοκιμαστεί σε συνεργείο για τις αντιπηκτικές του ιδιότητες. Η μπαταρία πρέπει να είναι πλήρης υγρών. Τα λάστιχα πρέπει να έχουν μεγάλο βάθος πέλματος.
  • Το κινητό μας πρέπει να είναι φορτισμένο και να υπάρχει πόσιμο νερό και βαρύς ρουχισμός στο αυτοκίνητο. Διατηρούμε το ρεζερβουάρ γεμάτο για να δουλεύει το καλοριφέρ σε περίπτωση αποκλεισμού. Ένα σκοινί ρυμούλκησης δεν πείραξε ποτέ κανέναν. Στα χρήσιμα επίσης ο αναπτήρας και το μαχαίρι επιβίωσης.
  • Ο οδηγός πρέπει να διατηρεί εξαιρετικά χαμηλή ταχύτητα και να κάνει ομαλούς χειρισμούς, χωρίς να πατάει πολύ φρένο, γκάζι ή να στρίβει απότομα το τιμόνι. Πρέπει να διατηρεί την πορεία του όσο το δυνατόν πιο ομαλή και σταθερή. Το όχημα κινείται σε συνθήκες πολύ χαμηλής πρόσφυσης, με κακό κράτημα του δρόμου και μειωμένες δυνατότητες πέδησης, αλλά και επιτάχυνσης.
  • Μεγάλος είναι και ο κίνδυνος των πεζών που καταφεύγουν στο δρόμο επειδή το πεζοδρόμιο «κλείνει» πιο εύκολα από το χιόνι ή τον πάγο.
  • Πρέπει να εκμεταλλευόμαστε το φρενάρισμα του κινητήρα, αλλά και να επιλέγουμε 1 σχέση πάνω στο κιβώτιο για να αποφύγουμε το σπινάρισμα. Εδώ τα αυτοκίνητα με 4Χ4 κάνουν θαύματα στο δρόμο σε σχέση με τα οχήματα 2 κινητήριων τροχών. Βέβαια αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως ένα 4Χ4 με συμβατικά ελαστικά είναι πιο ασφαλές στον πάγο από ένα όχημα με κίνηση στους 2 τροχούς, το οποίο είναι εξοπλισμένο με χειμερινά ελαστικά.
  • Ιδιαίτερα επικίνδυνος είναι ο μαύρος πάγος, η υγρασία που παγώνει στην άσφαλτο και είναι πρακτικά αόρατη.
  • Αν το χιόνι σφραγίσει τις οπές του εμπρός προφυλακτήρα κινδυνεύουμε από υπερθέρμανση κινητήρα, όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται αυτό…

Προσοχή, αμυντική οδήγηση το χειμώνα και… καλή τύχη!

Του Ραξή Επιτρόπου MEng, Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής GO

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΙΕΔΩΣΕ ΤΟ

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More